چرا حضرت مریم(س) قبل از تولد عیسی مسیح از مردم کنارهگیری میکرد؟
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۲۸۳۵۲
به نظر میرسد که حضرت مریم (س) مدتها پیس از میلاد حضرت عیسی مسیح از مردم کنارهگیری کرد تا ذهن و قلبش برای عبادت و ذکر خداوند متعال آزاد باشد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بر اساس آیات قرآن کریم، حضرت مریم (س) مدتی برای عبادت خدا از مردم کنارهگیری کرده و در خلوت به سر میبرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
منظور از ذکر و یادآوری حضرت مریم سلامالله علیها، یاد کردن داستان زندگی اوست. همچنین منظور از «کتاب» قرآن کریم و یا سوره مریم است که جزئى از کتاب است، چون جزء کتاب هم مانند خود کتاب است. کلمه «انتبذت» از ریشه «نبذ» به معنی کناره گرفتن از مردم به طور گمنام است. به کار بردن این تعبیر شاید اشاره به آن باشد که حضرت مریم سلامالله علیها به صورت متواضعانه و گمنام و خالی از هر کاری که جلب توجه کند، از جمع کنارهگیری کرده و آن مکان از خانه خدا را برای عبادت انتخاب کرد.
معناى آیه این است که در این کتاب داستان آن بانوی مکرم را در آن حین که از مردم اهل خود کناره گرفت و در مکان شرقى (که گویا همان سمت شرقى مسجد بیتالمقدس باشد) ساکن شد تا به راز و نیاز با خدای تعالی بپردازد و چیزی او را از یاد خدا غافل نکند.
چرا طبق آیات قرآن، حضرت موسی خادم حضرت شعیب شد؟ضرورت عفاف و حجاب در محیط کار/ چه درسی از نوع کمک حضرت موسی(ع) به دختران شعیب(ع) میتوان گرفت؟البته آن طور که در قرآن کریم میخوانیم حضرت مریم سلامالله علیها در زمان میلاد حضرت عیسی علیه السلام هم به همین صورت از مرم کنارهگیری کرد. به عبارت دیگر، پس از اینکه به صورت متواضعانه و گمنام و خالی از هرگونه کاری که جلب توجه کند، از جمع کنارهگیری کرد و در محل شرقی بیتالمقدس ساکن شد، حجابی بین خودش و سایر مردم قرار داد تا خلوتگاه او از هر نظر کامل شود.
البته در سوره مریم عنوان نشده است که این حجاب برای چه منظور بود. اما برای اینکه جواب این ابهام را پیدا کنیم باید به آیات دیگری درباره زمان میلاد حضرت عیسی علیه السلام مراجعه کنیم. با توجه به آیه 22 سوره آلعمران میتوان پاسخ این ابهام را پیدا کرد.
در آیه 22 سوره آل عمران میفرماید: «کلَّما دَخَلَ عَلَیْها زَکرِیَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً؛ هر وقت زکریا وارد محراب او مىشد مىدید که نزد او رزقى است.» درواقع خداوند از مائدهها و غذاهای بهشتی برای حضرت مریم سلامالله علیها میفرستاده تا از آنها تغذیه کند. بنا بر این آیه، به نظر میرسد که حضرت مریم سلامالله علیها از مردم کنارهگیری کرد و خود را از آنها پوشانید تا ذهن و قلبش برای عبادت و ذکر خداوند متعال آزاد باشد. در این زمان بود که خداوند، روح را که یکی از فرشتگان بزرگ است، به سوی آن بانوی بزرگوار فرستاد و او در شکل انسان کامل بیعیب و نقص و خوشقیافهای بر ایشان ظاهر شد.
منابع:
تفسیر المیزان؛ علامه طباطباییخصال؛ شیخ صدوقتفسیر نمونه؛ آیتالله مکارم شیرازیتفسیر نور؛ حجتالاسلاموالمسلمین قرائتیانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: اهل بیت علیهم السلام حدیث قرآن و عترت قرآن کریم تفسیر قرآن مسیحیت کریسمس عیسی مسیح اهل بیت علیهم السلام حدیث قرآن و عترت قرآن کریم تفسیر قرآن مسیحیت کریسمس عیسی مسیح حضرت مریم سلام الله علیها مردم کناره گیری کناره گیری برای عبادت حضرت عیسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۸۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشگاه کتاب کارناوال شادی است
به گزارش خبرگزاری مهر، میر شمس الدین فلاح هاشمی؛ مدیرعامل نشر صاد درباره حال و هوای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سالهای گذشته گفت: معتقدم به جز ایام کرونا و ایام خاص، نمایشگاه کتاب به نوعی کارناوال شادی است و میتوان آن را بهار کتاب تلقی کرد. این شور و نشاط و هیجان میان ناشران، نویسندگان و مخاطبان (کودک و نوجوان و بزرگسال) در همه غرفهها دیدنی است و در واقع میتوان گفت، نمیتوان در جای دیگر آن را سراغ داشت. با وجود نمایشگاههای استانی، نمایشگاه کتاب تهران همواره از جمله رویدادهای مهم فرهنگی ادبی و علمی کشور است و حس بسیار زیبایی میان مردم ایجاد میکند و این شلوغی و این شور مردم نسبت به کتاب علیرغم مشکلات اقتصادی و گرانی کتاب، ستودنی است.
وی افزود: من تجربه حضور در نمایشگاه کتاب استانبول را نیز دارم و باید بگویم با نمایشگاه کتاب تهران قابل مقایسه نیست و اگر هر کدام از کتابدوستان کشورهای همسایه سری به نمایشگاه کتاب ایران بزنند واقعاً شگفتزده خواهند شد. پس نمایشگاه کتاب ما نسبت به نمایشگاههای کتاب کشورهای دیگر مانند ترکیه برتر است و این جمله را که مطالعه کمتر شده، نقض میکند چرا که مطالعه همواره بوده است. شاید که قدرت خرید مردم کمتر شده باشد ولی کتاب همیشه جایگاه خودش را داشته است.
مدیرعامل نشر صاد در ادامه سخنان خود گفت: مردم هیچگاه با کتاب و کتابخوانی قهر نبودهاند. اگر کتاب، کتاب خوبی باشد از زیر سنگ هم که شده باشد، مردم آن را تهیه کرده و مطالعه میکنند و به دستش میآورند حتی اگر دست دوم باشد. شاهد هستم کتابهای خوب دست به دست میشوند و به خاطر قیمتشان نوبتی خوانده میشوند و ناشران بعضاً کتابهای پرفروشی دارند، بنابراین مردم با کتابِ خوب همواره در آشتی هستند. کتابهای خوبی نیز داریم ولی در مقایسه با کتابهای سالهای گذشته به خصوص در زمینه علوم انسانی و تألیفی کمی افول داشتهایم که این به مدل آموزش در دانشگاهها برمی گردد.
فلاح هاشمی درباره اینکه اگر نمایشگاه تبدیل به یک سوژه جهت گردشگری ادبی شود چه اتفاقی برای صنعت نشر رخ میدهد، گفت: این اتفاق بسیار خوبی است و تقریباً افتاده است ولی باید تمامی ارگانهای ذیربط به میدان بیایند، از شهرداری گرفته تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارگانهایی که در این فضا فعالیت میکنند. باید فضا را برای بهار کتاب ایران مهیا کرد تا کسی که از شهرستان میآید و چند روز در تهران مقیم میشود یا حداقل از صبح تا غروب میآید و در نمایشگاه حضور دارد برایش یک خاطره به یادماندنی خلق شود. یعنی از موارد تفریحی گرفته تا مدل عرضه و معرفی کتاب، فکر شده باشد. نمایشگاه کتاب این ظرفیت را دارد. حتی قهرمان کتابها این ظرفیت را دارند تا از این فرصت استفاده و گردشگر خارجی را جذب این اتفاق سالانه کنیم.
کد خبر 6095672 الناز رحمت نژاد