نشست «مریم(س) در قرآن» در مدرسه مسیحیان فیلیپین+ عکس
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۳۰۸۳
به گزارش ایکنا از فلیپین؛ این نشست دینی با همکاری انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل و با حضور پدر «ریچارد بابائو»، استاد الهیات و دروس گفتگوی ادیان و مدیر بخش گفتگوی ادیان سازمان کنفرانس اسقفهای فیلیپین در مدرسه علوم دینی مسیحیان در شهر «گویی گوینتو» واقع در استان بولاکان برگزار شد.
نشست مدرسه علوم دینی مسیحیان و با برگزاری کارگاه خوشنویسی همراه بود و مورد استقبال دانشجویان سال آخر رشته الهیات این مدرسه علوم دینی قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در مانیل طی سخنانی در نشست اظهار کرد: حضرت مریم(س) نقطه مشترک مسیحیان و مسلمانان است و باید با تکیه بر این وجه مشترک بتوانیم راه گفتگوی مشترک را بیابیم.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره گفتوگو افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب ایران فرمودند، گفتگو برای پیدا کردن راههای مشترک است و گفتگو نبابد برای موضوعی غیر از این باشد.
جعفری ملک، روند گفتگوی ادیان در ایران را تبیین و تصریح کرد: من به شما جوانان میگویم علی رغم تمام دشمنیهایی که در رسانههای دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و انتشار اخبار دروغ درباره این تمدن کهن، ایران در نزدیکی بین ادیان پیشرو است و دلیل آن، نشستهای مختلف گفتگوی ادیان با تمامی ادیان ابراهیمی است که به صورت متناوب در ایران و یا کشورهای دیگر برگزار شده است.
رایزن فرهنگی ایران در مانیل در پایان ابراز امیدواری کرد گفتگوی ایران با کلیسای کاتولیک فیلیپین هر چه سریعتر با مساعدت و همکاری طرف فیلیپنی برگزار شود.
تشریح آیات با موضوع حضرت مریم
در ادامه تندیس تقوی، مسئول انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل و بانوی هنرمند ایرانی، سخنرانی و آیات 45 و 46 سوره آل عمران: «إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ:ياد كن] هنگامى [را] كه فرشتگان گفتند اى مريم خداوند تو را به كلمهاى از جانب خود كه نامش مسيح عيسى بنمريم است مژده مىدهد در حالى كه [او] در دنيا و آخرت آبرومند و از مقربان [درگاه خدا] است» و «وَيُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلًا وَمِنَ الصَّالِحِينَ: و در گهواره [به اعجاز] و در ميانسالى [به وحى] با مردم سخن مىگويد و از شايستگان است»، قرائت کرد.
سپس بخشهایی از فیلم «مریم مقدس» شهریار بحرانی، کارگردان ایرانی به نمایش در آمد که با استقبال گسترده دانشجویان و دانشآموزان قرار گرفت. تندیس تقوی پس از نمایش فیلم با اشاره به جایگاه حضرت مریم(س) در قرآن تأکید کرد: نام «مریم» ۳۴ مرتبه در قرآن ذکر شده است، نوزدهمین سوره از قرآن، یعنی سوره مریم به نام این بانوی الهی مزیّن است. قرآن کریم حضرت مریم را الگویی برای تمام مسلمانان معرفی میکند و میگوید: «و خداوند برای مؤمنان، مریم، دختر عمران را مثال میزند» (سوره تحریم آیه ۱۲). حضرت مریم در قرآن به عنوان زنی عفیف و پاکدامن معرفی شده و حتی بعضی عفت او راه در مقایسه با عفاف حضرت یوسف برتر دانستهاند. لذا حضرت مریم برای من که یک زن مسلمان هستم، هم الهامبخش است. قرآن به تفصیل ماجرای تولّد حضرت مریم را تعریف میکند و میگوید مادر حضرت مریم پیش از به دنیا آمدن فرزندش او را وقف دین کرد. وی به خدا عرضه داشت: «من نام او را مریم میگذارم، و او و فرزندانش را از شرّ شیطان در پناه تو قرار میدهم» (آلعمران، آیه ۳۶).
تقوی افزود: قرآن میفرماید «پس پروردگارش مریم را به بهترین وجه پذیراشد» (سوره آلعمران، آیه ۳۷). شایان ذکر است که دعای مادر حضرت مریم نسل و ذریه مریم را نیز دربرمیگیرد. قرآن کریم از مریم به عنوان مادر یک پیامبر و بانویی پرهیزگار نام میبرد و میفرماید: «ای مریم، خداوند تو را به کلمهای از جانب خود که نامش مسیح عیسی پسر مریم است بشارت میدهد. او در دنیا و آخرت آبرومند و از مقرّبان درگاه الهی است» (سوره آلعمران، آیه ۴۵) و در آیه دیگری میفرماید: «و یاد کن زمانی را که فرشتگان گفتند ای مریم، خداوند تو را برگزیده و پاک و مطهّر ساخته و تو را بر زنان جهان برتری داده است» (آلعمران، آیه ۴۲) قران کریم مریم را به عنوان زنی «صدیقه» معرّفی میکند (سوره مائده، آیه ۷۵).
نمایشگاه مشترکات ادیان
در ادامه برنامه کارگاه خوشنویسی نستعلیق به همت تندیس تقوی، مسئول انجمن خوشنویسان شعبه مانیل برای دانشجویان برگزار شد و دانشجویان از نمایشگاه خوشنویسی مشترکات کتب الهی بازدید کردند .
همچنین یکی از دانشجویان علوم دینی طی سخنان کوتاهی ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی ایران به این دلیل که تجربه بسیار خوبی را با آنان به اشتراک گذاشت، گفت: من تشکر میکنم از برگزاری این نشست یک روزه که موجب آشنایی بیشتر دانشجویان این حوزه علمیه با نظرات مسلمانان در خصوص حضرت مریم(س) و حضرت مسیح(ع) در قرآن شده است. قلب آموزههای قرآن کریم صلح است و از آنجایی که عیسی مسیح خود پیامبر صلح است، ما میتوانیم از طریق صلح به زمینه مشترکی برسیم .
در پایان هیئت ایرانی از کتابخانه مدرسه دینی مسیحیان بولاکان، بازدید کرد و با توجه به فقر کتب اسلامی مقرر شد تعدادی کتاب اسلامی به زبان انگلیسی از سوی رایزنی فرهنگی ایران در مانیل به این کتابخانه اهدا شود.
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا نشست مریم در قرآن فیلیپین مسیحیان مدرسه قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۳۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تنفر جهانی از اسرائیل و صهیونیزم یا یهودی ستیزی؟
کارشناس ادیان میگوید یهودیستیزی یک پیشینه تاریخی دارد که از خصلت مظلومنماییِ یهود برخاسته است و دولتهای غربی آن را پوششی قرار دادند تا این رژیم منحوس هر اقدام خبیثانهای که دلش خواست انجام دهد؛ اما مردم دنیا بیدار و هشیار شدند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اکنون در شرایطی قرار گرفتیم که دنیا علیه اقدامات خبیثانه یهودیان صهیونیست بپا خاستند و اقداماتی را در قالب خیزشهای مردمی و دانشجویی در دفاع از مردم مظلوم غزه و علیه سیاستهای حکام خود درباره حمایت از رژیم کودککش اسرائیل انجام میدهند.
آنچه که از سوی برخی رسانههای غربی به ویژه رسانههای نیابتیشان به خورد مردم داده میشود، تحریف اسرائیلستیزی به صورت یهودیستیزی است. اکنون که غرب در موضع ضعف قرار گرفته، سعی میکند به مردم دنیا القاء کند که این عده که برای محکومیت جنایتهای صهیونیستها به خیابانها آمدند، با یهودیان و آیین یهودیت مشکل دارند؛ مسئلهای که به روشنی گویای انفعال سیستم غرب در حمایت از صهیونیستهاست و نیازی به تبیین و توضیح ندارد.
حجت الاسلام محمد کاشانی کارشناس فرقهها و ادیان و نویسنده کتاب «اخلاق جنگ (حقوق بشر دوستانه) در اسلام و مسیحیت» در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم درباره جریان یهودیستیزی در رسانههای غرب گفت: ماجرا از این قرار است که در تاریخ اروپا یک داستانی وجود داشته به نام یهودی ستیری. دلیلش این است که مسیحیان، یهودیان را قاتل عیسی می دانستند که البته به تصریح قرآن، خود یهودیان به قتل عیسی علیهالسلام اقرار میکردند؛ لذا اصولاً هر کجا که با یهودیان همسایه بودند، از آزار آنان فروگذار نمیکردند.
وی افزود: از دیگر سو، در طول قرون وُسطی، دورانی داریم که با یهودیان ستیز کردند، حتی در برهههایی در اسپانیا اموالشان را تصاحب کردند و فقط اجازه دادند زنده خارج شوند. شبیه این اتفاق در انگلیس افتاد؛ محلههایی یهودینشین بودند، منتها دولت انگلیس به آنان اجازه زندگی در میان مردم عادی را نمیداد. این مسئله تبدیل به این شد که دولتهای غربی وابسته به صهیونیزم جهانی، جریانی را با عنوان مبارزه با یهودی ستیزی شکل دهند.
نمود مظلومنماییِ یهود؛ از هولوکاست تا حماسه «طوفان اقصی»این کارشناس ادیان با اشاره به اینکه داستان «مبارزه با یهودی ستیزی» تبدیل به لباس رویینتنی برای صهیونیستهای یهودی شد تا هر ظلمی را روا دارند، گفت: آنها به بهانه این سیاست به خود اجازه دادند هر عمل قبیحی را انجام دهند و اکنون مشاهده میکنیم در رفتاری که از سبوعیت آنها برخاسته، مردم غزه را به خاک و خون میکشند و هر فرد و گروهی هم که اعتراض کند، به او نسبت یهودستیز میدهند. حتی به کسی اجازه انتقاد از رژیم جعلی اسرائیل را نمیدهند.
حجت الاسلام کاشانی افزود: اما مردم دنیا بیدار و هشیار شدند و جامعه بشری اجازه نمی دهد به هر عنوانی مظلومان عالم کشته شوند بلکه ماجرا غزه فصلی برای آغاز خیزش مردم علیه هر جنایت و کشتاری در هر جای عالم است. بنابراین یهودیستیزی یک پیشینه تاریخی دارد که از خصلت مظلومنماییِ یهود برخاسته است و دولتهای غربی آن را پوششی قرار دادند تا این رژیم منحوس هر اقدام خبیثانهای که دلش خواست انجام دهد.
خصلتی که کافران یهود را به خونخواری و جنگافروزی کشانداین کارشناس ادیان در انتها گفت: نه ما مسلمانان و نه هیچ امت دیگری با هیچ دینی مخالف نیستیم بلکه در دینمان توصیه شدیم حتی فرد یهودی را تکریم کنیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرماید «أَکْرِمِ الضَّیْفَ وَ لَوْ کَانَ کَافِراً»؛ یعنی مهمانت را گرامی بدار هرچند کافر باشد. اینها آموزههای ماست. ادیان در کشور ما حق زندگی دارند و در مجلس شورای اسلامی نمایندگانی از یهودیان داریم. پس دنیا با روند ظلم و جنایت و کشتار و وحشیگری مسئله دارند نه با دین.
وعده قرآنی نابودی صهیونیسم در آخرالزمان / نظریات تفسیری درباره زمان تحقق عذاب بنیاسرائیلانتهایپیام/